Dbaj o bezpieczeństwo i nie daj się oszustom!

Dbaj o bezpieczeństwo i nie daj się oszustom! Uważaj na phishing. To jedna z metod, z której najczęściej korzystają przestępcy. Polega na wysyłaniu e-maili lub SMS-ów z załącznikami czy linkami do fałszywych stron internetowych. Wiadomości mają nakłonić Cię do kliknięcia w link albo otwarcia załącznika. Następnie masz przekazać swoje poufne dane.

Zachowaj ostrożność i dowiedz się więcej o phishingu => www.sgb.pl/phishing

Pamiętaj! Jeśli coś budzi Twoją wątpliwość lub nie działa jak powinno, jak najszybciej skontaktuj się z naszym bankiem lub zadzwoń na Infolinię SGB, czynną 24/7:

·        800 888 888 (bezpłatne połączenie)

·        61 647 28 46 (z zagranicy; opłata zgoda z taryfą operatora).

 

Czego najczęściej dotyczą fałszywe wiadomości?

·        niewielkiej kwoty, którą trzeba dopłacić do przesyłki

·        bonów, kuponów oraz innych darmowych „nagród”, które można zdobyć

·        podejrzanych logowań na koncie

·        problemów z kontem lub płatnością

·        niekompletnych danych, które należy potwierdzić

·        niezapłaconej faktury, którą trzeba opłacić.

 

Jak przebiega takie oszustwo?

·        Klient dostaje e-maila lub SMS-a. Wiadomość wygląda jak ze znanej mu firmy.

·        Klient ma pilnie zalogować się na stronę banku przez link z wiadomości. Najczęściej po to, aby odebrać rzekome pieniądze.

·        Link przekierowuje go na fałszywą stronę, która przypomina stronę jego banku.

·        Klient loguje się – podaje swoje dane oraz kod z SMS-a.

·        Potem ma wpisać kolejne kody SMS, aby zaktualizować swoje dane.

·        Widzi komunikat o błędzie, więc wpisuje je kilka razy.
Warto pamiętać: zawsze trzeba dokładnie czytać kody SMS – czy treść powiadomienia z kodem odpowiada temu co klient akurat chce zrobić na stronie? 

·        Oszust dostał dostęp do konta klienta. Od teraz może się na nie logować i z niego korzystać, np. zlecać przelewy czy wypłacać pieniądze z bankomatu za pomocą BLIKA.

 

Jak się chronić?

·        Warto pamiętać o zasadzie ograniczonego zaufania. Zanim klient kliknie w link lub pobierze jakiś plik, powinien się upewnić się, że pochodzą one z zaufanych źródeł.

·        Powinno się filtrować spam i zainwestować w oprogramowanie antywirusowe, najlepiej z modułem antyphishingowym. Taki moduł analizuje odwiedzane witryny i sprawdza czy nie są to fałszywe strony.

·        Należy czytać powiadomienia push z aplikacji bankowych i na bieżąco kontrolować przelewy na koncie.

Materiał obrazujący tą metodę oszustwa dostępny jest na kanale pod tym adresem.